دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تعداد مقالات: 7
روششناسی تاریخی تَنّوخی در تألیف کتاب نِشوار المُحاضره و اخبار المذاکره
دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1391، صفحه 1-14
چکیده
قاضی ابوعلی المحسّن بن علی بن محمد تنوخی (384-327 ه. ق/994-938 م)، با استفاده از روش «روایت تاریخ به صورت حکایت»، فعالیتهای اجتماعی مردمان روزگار خود را در چهارچوب شیوه بدیع نگارش خود در کتاب نشوار المحاضره ... بیشترنقد و بررسی روایات مربوط به نخستین فاتحان آذربایجان تا سال 40 هـ . ق
دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1391، صفحه 15-28
چکیده
در منابع فتوح و تاریخ های عمومی نام چند نفر به عنوان نخستین فاتحان آذربایجان و اردبیل ذکر شده است. طبق صحیح ترین روایات حُذیقه بن یمان صحابه رسول الله (ص) که یکی از شیعیان نخستین امام علی (ع) بود و با شناخت ... بیشترسیاستهای دولت قاجار در برابر شیخیه کرمان (1250ـ 1212ق/1834ـ1798م)
دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1391، صفحه 29-44
چکیده
با ظهور و تثبیت مسلکِ نو ظهور شیخیه در کرمان، از آنجا که مؤسس و دیگر رهبران این طریقه با دولت قاجاری ارتباط خویشاوندی داشتد لذا بر اقتدار محلی آنان در عرصة سیاست در این شهر افزوده شد. خاندان ابراهیمی شیخی ... بیشتربررسی و تحلیل یادگارنویسی در بقعه پیربکران اصفهان از دوره ایلخانی تا عصر قاجار(1343 – 682 هـ .ق/1924- /1283م)
دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1391، صفحه 45-64
چکیده
یادگار نویسی و یادگار نگاره از پدیدههای مهم فرهنگ انسانی در طول تاریخ است که قدمتی همپای زندگی بشری دارد. میل به جاودانگی و بقا اگرچه عامل ابتدایی این امر تلقی میگردد اما بزودی با ساخت اماکن مذهبی ... بیشتربررسی روابط خارجی شروانشاهان دربندی (سلالة دوم 945 -780 هـ.ق/ 1538- 1378 م)
دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1391، صفحه 65-78
چکیده
آغاز حکومت سلاله دوم شروانشاهان دربندی در شروان، با یورشهای تیموری هم زمان بود. شیخ ابراهیم دربندی (821-780ه.ق-1418-1378م)، بنیان گذار سلسله محلی مذکور و دو تن از جانشینان او توانستند با تنظیم روابط خارجی، ... بیشترامام رضا (ع) و فرقه واقفیه
دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1391، صفحه 79-98
چکیده
پس از شهادت امام موسی کاظم(ع) در سال 183 هـ .ق ، عواملی دست به دست هم داد تا عدهای، ایشان را آخرین امام و قائم و مهدی بدانند و بر این اساس، بر ایشان توقف نمایند و امامت امام رضا(ع) و سایر امامان معصوم پس از ... بیشترآیین احترام در زمان هخامنشیان و ساسانیان
دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1391، صفحه 99-118