تحلیل گفتمان نامه‌های امام حسین(ع) به کوفیان در جریان واقعه عاشورا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه تاریخ، دانشکده ادبیات، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران.

2 استادیار گروه تاریخ، دانشگاه الزهرا، دانشکده ادبیات، گروه تاریخ

10.22108/jhr.2025.142919.2709

چکیده

واقعه عاشورا در نیمه دوم قرن اول هجری به ارائه گفتمان دینی و ایدئولوژی انجامید که در آن ضمن تقبیح حاکم ستمگر، وظایف و ویژگی‌های امام را به عنوان پیشوای مردم مطرح کرد. این گفتمان با آگاهی بخشی و روشنگری به مردم، بر مشارکت و مسئولیت‌پذیری آنان در مقابل دستگاه حاکمیت تاکید می‌کرد. چنین گفتمانی در اساس با گفتمان حاکمیت در تقابل بود. ناهمسویی این گفتمان‌ها، بستر لازم را برای تقابل گفتمانی امام حسین(ع) و یزید‌ در متن نامه‌های آنان فراهم آورد.

مقاله پیش رو تلاش دارد با استفاده از روش تحلیل گفتمان لاکلئو و موفه که گفتمان را فراتر از ساختار زبانی در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دانسته، این پرسش‌ها را مورد بحث قرار دهد که تقابل گفتمانی امام حسین(ع) و یزید در متن نامه‌های یزید به والیان خود و نامه‌های امام حسین(ع) به کوفیان چگونه بود؟ تلاش هر کدام از گفتمان‌ها برای ثبیت معنا و هژمونی کردن گفتمان خود بر اساس چه نقاط کانونی و دال-های پیرامونی صورت گرفت؟

یافته پژوهش نشان می‌دهد که یزید‌ با استفاده از نظریه خلافت الهی، تلاش نمود به هر طریقی امام‌حسین(ع) را به عنوان شخصیت مرجع دینی با خود همراه کند و مشروعیت حاکمیت خود را استحکام بخشد. اما امام حسین(ع) با طرد چنین خواسته‌ای، بر اصلاح دینی حاکمیت تاکید کرد. نتیجه چنین تفکری در نامه‌ها، گفتمان عدالت محورانه‌ی مبتنی بر اسلام حقیقی، در مقابل اهداف قدرت طلبانه یزید مبتنی بر اسلام انحرافی را نمایان ساخت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analysis of the Discourse in Imam Hussein's Letters to the Kufans During the Ashura Event

نویسندگان [English]

  • soodabeh zajkani 1
  • Hedieh Taghavi 2
1 Department of History, Faculty of Literature, Al-Zahra University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of History, Faculty of Literature, Alzahra University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The Ashura event led to the development of a religious discourse and ideology, which, while condemning the tyrannical ruler, presented the duties and characteristics of the Imam as the leader of the people. This discourse emphasized the participation and responsibility of the people in relation to the ruling regime through awareness-raising and enlightenment. Such a discourse was fundamentally in contrast to the discourse of the ruling regime. The discord between these discourses created the necessary context for the discursive confrontation between Imam Hussein and Yazid in their letters.

The following article attempts to address, using the discourse analysis method of Laclau and Mouffe, which views discourse beyond linguistic structure in political, social, and cultural fields, the following questions: How was the discursive confrontation between Imam Hussein and Yazid represented in Yazid's letters to his governors and Imam Hussein's letters to the people of Kufa? What central points and surrounding signifiers did each discourse use to establish meaning and hegemonize their own discourse?

The research findings indicate that Yazid, by using the theory of divine caliphate, attempted, by any means possible, to bring Imam Hussein as a religious reference figure to his side and strengthen the legitimacy of his rule. However, Imam Hussein , by rejecting such a demand, emphasized the religious reform of the regime. The result of this thinking in their letters revealed a justice-oriented discourse based on true Islam, in contrast to Yazid's power-driven objectives based on a deviant version of Islam.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Letters of Imam Hussein (AS)
  • Kufans
  • Ashura
  • discourse analysis