تحلیل تصویرسازی ورنا کلم از شخصیت حضرت فاطمه‌(س)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه تاریخ، دانشکده ادبیات، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

2 دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ اسلام دانشکده ادبیات دانشگاه الزهرا،تهران، ایران

چکیده

مطالعه و پژوهش دربارۀ شخصیت حضرت فاطمه‌(س)، به‌عنوان بانویی که در قرآن، احادیث نبوی، منابع اهل سنت و به‌‎‌ویژه منابع شیعیان از جایگاه و منزلت ویژه‎‍ای برخوردار است، از موضوع‎‍های مورد علاقه‌ی مستشرقان بوده است. در این زمینه محققان مختلف، آثاری را ارائه داده‎‍اند. ورنا کلم، مستشرق معاصری است که مقاله‎‍ای را در زمینۀ شکل‎‍گیری تصویر حضرت فاطمه‌(س) در منابع اهل سنت و شیعیان نگاشته است. آنچه حائز اهمیت است، چگونگی تصویرسازی و تحلیل این مستشرق از شخصیت حضرت فاطمه‌(س) است؛ بنابراین، این نوشتار می‎‍کوشد تا نگرش ورنا کلم را با روش تحلیل محتوا، در استخراج مفاهیم مدنظر او در حوزه‎‍ها و مشخصه‎‍های گوناگون و تحلیل‎‍های ارائه‌شده‌اش دربارۀ شخصیت حضرت فاطمه‌(س) را‌ بررسی کند. در همین راستا، نوع و تعداد منابعی که او به آنها توجه کرده است، فراوانی‎‍سنجی شده و در پیشبرد اهداف این پژوهش، مؤثر بوده است. واکاوی اثر این مستشرق نشان می‎‍دهد که بررسی شخصیت حضرت فاطمه‌(س) در این مقاله، عمدتاً متکی بر منابع محدود و مشخص انجام شده است. همچنین ورنا کلم این مطالعه را بدون توجه به بینش مذهبی متن و براساس انگاره‎‍‎‍های پیش‎‍مفروض خود انجام داده است. ‌تناسب‌نداشتن منابع و موضوع و بهره‎‍گیری از تحقیقات هم‎‍عصران او، در تحلیل و بررسی ورنا کلم از شخصیت حضرت فاطمه‌(س) مشهود است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analysis of Verena Klemm's Portrayal of the Personality of Hazrat Fatima (PBUH)

نویسندگان [English]

  • Shahla Bakhtiari 1
  • Mahdieh Poursaleh Kachomesghali 2
1 Associate Professor Department of History, Faculty of Literature, Alzahra University, Tehran, Iran
2 M.A History of Islam, Department of History, Faculty of Literature, Alzahra University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Abstract
The personality of Hazrat Fatima (PBUH), a lady who holds a special position and dignity in the Quran, Prophetic hadiths, Sunni sources, and especially Shiite sources, has been a subject of interest for Orientalists. Verena Klemm, a contemporary Orientalist, wrote an article on forming the image of Hazrat Fatima (PBUH) in Sunni and Shiite sources. This study investigates Klemm's attitude towards Hazrat Fatima (PBUH) and how she portrays and analyzes her personality. The content analysis method is used to extract Klemm's desired concepts and the sources she considered, which has been effective in advancing the goals of this research. The results show that Klemm conducted her study based on her preconceived notions and relying on limited and specific sources, without paying attention to the religious vision of the text.
Keywords: Imaginary Personality, Real Personality, Orientalism, Hazrat Fatimah (PBUH).
Introduction
Orientalist researchers in the Western world focus on the study of prominent Muslim personalities, and one such personality is Hazrat Fatima (PBUH). Verena Klemm (2005) is a contemporary German orientalist who is the author of numerous books and articles in the field of Islamic history, Arabic literature, Persian language, and literature. She is one of the researchers of Islamic and Middle East studies who has written on the personality of Hazrat Fatima (PBUH). Her article titled ‘Formation of an Islamic Legend: Fatima, the Daughter of the Prophet Muhammad’ in the book Ideas, Images, and Methods of Portrayal Insight into Classical Arabic Literature and Islam, examines the personality of Hazrat Fatima (PBUH) based on Sunni sources, considering the description of Shiite sources as imaginary and mythical. As Hazrat Fatima (PBUH) holds special respect and dignity in the beliefs of Muslims, both Shiite and Sunni, analyzing Klemm's article is necessary to avoid creating a series of unbalanced depictions of her personality and to explain the facts.
Materials and Methods
Content analysis is used as the method of research to categorize events with common characteristics under the title of a concept and then classify them into different domains and characteristics. Frequency measurement of the type and number of sources has also been done to achieve more accuracy, improve quality, and advance research goals. The effective factors in Klemm's analysis presented in her article have been investigated by reviewing the fields and sources of interest.
Research Findings
Verena Klemm has explored the personality of Hazrat Fatima (PBUH) from both historical and fictional perspectives. She believes that the real personality of Hazrat Fatima (PBUH) is extensively documented in historical reports. Klemm has primarily utilized Sunni historical data and documents to investigate the personal, marital, maternal, and social aspects of Hazrat Fatima's personality. In her work, Klemm has identified the imaginary personality of Hazrat Fatima, which is mostly mentioned in the historical narratives and propositions of the Shiites. She considers these reports as a form of storytelling by Shia writers and creates a fictional personality for Hazrat Fatima (PBUH) that goes beyond human limits. Klemm's attention mainly lies in the personal and marital fields while exploring the superhuman aspect of Hazrat Fatima's personality. She has examined various areas and characteristics in separate tables.
Various factors can influence the research process of a scientific work that focuses on the important historical figures of a religion. Therefore, researchers in this field must pay special attention to these factors to master their work. One vital aspect is the resources they use. To rationally and logically analyze a famous personality, researchers must have a complete understanding of the temporal and spatial situation of the writing about them. Another influential factor in this field of research is the method of using sources. Orientalists typically use the method of matching and confronting, in which the degree of impact and influence of texts on each other is determined. By analyzing it, the influence of people, ideas, and schools becomes clear. In addition, every systematic research should have three basic stages description, analysis, and explanation. Such a method would not be compatible with a brief historical account. Neglecting these things will cause problems and damage to the research. Therefore, to analyze Klemm's concept, her sources, the appropriateness of the topic, her attention to historical and hadith reports, and her consideration of the religious vision of the text have been examined by citing examples.
Discussion of Results and Conclusion
The analysis of Klemm's research concepts and sources regarding the personality of Hazrat Fatima (PBUH) shows that her analysis is not correct. The lack of attention to the appropriateness of the sources and the subject is the main reason for this analysis, which mainly refers to Sunni historical sources, Shiite hadith, Sunni hadith, contemporary research, Shiite history, and Sunni commentary. The use of specific and limited sources such as Tabaqat Al-Kubra among Sunni historical sources, Bihar al-Anwar and Manaqib Al Abi Talib among Shiite hadith sources, and reliance on preconceived notions and using some undocumented reports in some areas have also been effective in her analysis. Not paying attention to the religious insight of the text not referring to the advanced and authentic sources of Twelve Imami Shiites and relying on books that have weak and fictional narrations, like Manaqib Al Abi-Talib, are other reasons for Klemm's analysis. The set of these factors indicates Klemm's extra-religious understanding and her lack of sufficient and necessary knowledge of sources and traditions, particularly in the context of Shiite hadith sources.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Imaginary Personality
  • Real Personality
  • Orientalism
  • Hazrat Fatimah (PBUH)

مقدمه

گسترش روزافزون مطالعات اسلامی‌ نزد محققان شرق‎‍شناسی جهان غرب، رویکردی است که در بخشی از حرکت خود، متوجه بررسی شخصیت‎‍های شاخص مسلمانان شده است. از یک‌سو با حضور اروپاییان در سرزمین‎‍های اسلامی و آشنایی آنها با اسلام و عقاید گوناگون آن و از سوی دیگر وجود نقل‎‍قول‎‍های حضرت عیسی‌(ع) دربارۀ آخرین پیامبر (صدوق، 1404ق، ص. 1/191-192)، مطالعه و تحلیل آثار مربوط به پیامبر‌(ص) و اهل‎‍بیت‌(علیهم‎‍السلام) از‌جمله حضرت فاطمه‌(س) را پررنگ‎‍تر کرد (کریمی‎‍نیا، 1386، ص. 14). همچنین در پی حضور شیعیان در سر‎‍تا‎‍‎‍سر جهان، تأثیرگذاری آ‎‍نها در تحولات بین‎‍‎‍‎‍المللی و تشکیل حکومت‎‍های مختلف شیعی، مستشرقان به اصول و مبانی اعتقادی شیعیان نیز‌ توجه کردند (کمپفر، 1360، ص. 132).

در میان پژوهشگران مطالعات اسلامی و خاورمیانه، ازجمله کسانی ‌‌که دربارۀ شیعه، به‌‌خصوص شخصیت حضرت اظهارنظر کرده‌‌اند، به لوئی ماسینیون (Louis Massignon)، از پیشتازان این امر اشاره می‌شود. هانری لامنس (Henri Lammens)، اشپرینگر (Springer)، کائتانی (Caetani)، دونالدسون (Donaldson)، هانری کربن (Henry Corbin) و ایوانف (Ivanov) نیز، از افراد دیگری‌اند که پژوهش‌‌هایی را در این حوزه انجام داده‌‌اند. همچنین دنیس اسپلبرگ (Denise Spellberg)، باربارا استواسر (Barbara Stowasser)، لورا وچیا والیری (Laura Vaccia Veglieri)، جین دمن مک اولیف (Jane Dammen McAuliffe)، ورنا کلم (Verena Klemm)، روت رودد (Ruth Roded)، آرزینا لالانی (Arzina R. Lalani)‌، امیل دورمنگام (Emile Dermengham) و مری اف. ترکیل Mary F. Thurlkill))، اطلاعاتی را دربارۀ این بانو به اَشکال مختلف گرد‌‌آوری کرده‌‌اند.

 پژوهش‎‍های متعددی دربارۀ شخصیت حضرت فاطمه‌(س) در زمینۀ آثار مستشرقان مختلف انجام شده است که موارد زیر اشاره می‌شود:‌ نقد و بررسی تاریخی مقالۀ لورا وچیا والیری، در کتابی با عنوان تصویر حضرت محمد‌(ص) و حضرت زهرا‌(س) در دایرةالمعارف اسلام (ترجمه و نقد) توسط جان‎‍احمدی (1388)، جازاری معمویی (1401) نیز، نقد روشی دیدگاه لامنس را به نگارش درآورده است. تحقیقاتی ازنظر قرآنی وجود دارد که‌ رضایی هفتادر (1386)، رضایی اصفهانی (1387هاشمی (1394باعزم و دیگران (1395) و علاءالدین (1399) در زمینۀ مقالۀ جین دمن مک اولیف انجام داده‌اند، همچنین پایان‌نامه‎‍ای که عسکری (1392) از همین منظر نگاشته است و همچنین دسته‎‍ای از مطالعات انجام‎‍شده در زمینۀ شخصیت و گونه‎‍شناسی اثر برخی مستشرقان مانند‌ مقاله‎‍های  پارسا (1388نوروزی (1388)، صحرائی و دیگران (1397) و پایان‎‍نامه‎‍های المطهری (1398) و الشحمانی (1399).

اما با توجه به اینکه پژوهش مستقلی[1] در این زمینه، دربارۀ مقالۀ کلم Klemn)‌ (2005)) با عنوان «شکل‎‍گیری تصویری از یک افسانۀ اسلامی: فاطمه دختر محمد پیامبر» در کتاب ایده‎‍ها، تصاویر و روش‎‍های آن، بینشی در ادبیات کلاسیک عرب و اسلام انجام نشده است، تمرکز این نگارش بر این مقاله است. ترسیم کلم (2005) از شخصیت حضرت فاطمه‌(س) بر‌اساس منابع اهل سنت بوده و توصیف منابع شیعیان را خیالی و اسطوره‎‍گونه دانسته است. نظر به اینکه حضرت فاطمه‌(س) در عقاید مسلمانان، اعم از شیعه و اهل سنت دارای احترام و منزلت خاص بوده است، بنابراین برای جلوگیری از ایجاد یک‎‍سری تصویرسازی‎‍های ناموزون از شخصیت ایشان و تبیین واقعیت‎‍ها، ضرورت تحلیل مقالۀ کلم مشخص می‎‍شود. به همین منظور این پژوهش با هدف پاسخگویی به این سؤالات به نگارش درآمده است که تحلیل کلم از شخصیت حضرت فاطمه‌(س) چگونه و چه عواملی در نوع تحلیل او مؤثر بوده است؟‌

روش این پژوهش، تحلیل محتوا (Content Analysis) است که از‌نظر کریپندروف (Krippendorff) (1390) تکنیکی پژوهشی است و به‌منظور استنباط تکرارپذیر و معتبر از داده‎‍ها دربارۀ متن به کار می‎‍رود. باردن (Bardin) (1375) تحلیل محتوا را فنی می‎‍داند که توصیف‎‍های ذهنی و تخمینی را تلطیف و تصفیه می‎‍کند و ماهیت و قدرت نسبی محرک‎‍های داده‌شده به شخص را‌ به‌صورت عینی آشکار می‎‍‌کند. بنابراین هدف این تحلیل، فراهم‌آوردن شناخت، بینشی نو، تصویر واقعیت و راهنمای عمل است. در این روش رویدادهایی که‌ خصوصیات مشترک دارند، با عنوان یک مفهوم دسته‎‍بندی‌ (استرواس و کوربین، 1398، ص. 125) و سپس در حوزه‎‍ها و مشخصه‎‍های مختلف طبقه‎‍بندی می‌شوند (کریپندروف، 1390، ص. 76). برای رسیدن به دقت بیشتر، اصلاح کیفیت، تفسیر و استتناج (هولستی، 1373، ص. 21) و پیشبرد اهداف پژوهش، فراوانی‎‍سنجی نوع و تعداد منابع نیز با توجه به این روش انجام شده است. بنابراین در این پژوهش ابتدا مفاهیم شخصیت تاریخی و افسانه‎‍ای بیان‎‍شده در مقالۀ کلم استخراج و حوزه‎‍بندی و سپس برای نظم و تسهیل در بررسی، در جدول‎‍های جداگانه ترسیم شده است. در ادامه، نوع و تعداد منابع درخور توجه او نیز فراوانی‎‍سنجی شده است. در پایان با بازبینی حوزه‎‍ها و منابع درخور توجه کلم، بر‌اساس منابع کتابخانه‎‍ای، عوامل مؤثر در تحلیل ارائه‎‍شدۀ او بررسی شده است.

  1. زیست علمی ورنا کلم

خانم کلم متولد 29 آوریل 1956م در شهر فریدبرگ (Friedberg) از ایالت بایرن (Bayern) در کشور آلمان است. او استاد آلمانی مطالعات ‎‍اسلامی و رئیس مؤسسۀ مطالعات ‎‍عربی در دانشگاه لایپزیگ (Leipzig University) است که مطالعات دینی تطبیقی، مصرشناسی و مطالعات فرهنگی تجربی را در دانشگاه توبینگن (Tubingen University) خوانده ‎‍‎‍است. او در سال 1988م، رسالۀ دکترای خود را زیر نظر هاینز هالم (Heinz Halm) با پایان‎‍نامه‎‍ای دربارۀ مُبلغ اسماعیلی، مؤید فی‎‍الدین شیرازی (متوفی قرن پنجم هجری)، دریافت کرد. او از سال 2003م، استاد زبان عربی و زبان‎‍شناسی شرقی در دانشگاه لایپزیگ است و از سال 2006م، چندین پروژه را برای بنیاد پژوهش‎‍های آلمان[2]، که در آن نسخ خطی اسلامی کتابخانۀ دانشگاه لایپزیگ ضبط و تحقیق می‎‍شود، هدایت کرده است. او در سال 2016م به عضویت آکادمی علوم ساکسون انتخاب شد. کلم مؤلف کتاب‎‍ها و مقاله‎‍های متعددی در زمینۀ تاریخ اسلام، ادبیات عرب و زبان و ادبیات فارسی است که کتاب‎‍های درک ادبیات شرق نزدیک: طیفی از رویکردهای بین رشته‎‍ای، خاطرات یک مأموریت و مقالۀ «فاطمه» از آن جمله است.[3]

2.بررسی ویژگی‎‍های موضوعی حضرت فاطمه‌(س) در اندیشۀ‎‍ ورنا کلم

کلم در صدد ارائۀ فرایند چگونگی شکل‎‍گرفتن تصویر حضرت فاطمه‌(س) در طول قرن‎‍هاست که با بهره‎‍گیری از ادبیات داستانی و تحقیقات هم‎‍عصران خود در این زمینه، ضمن بررسی منابع به ترتیب سیره، حدیث اهل سنت و تصویر ارائه‎‍شده در منابع حدیثی شیعی سدۀ چهارم هجری به بَعد، به این نتیجه رسیده است که جهان تاریخی دربارۀ حضرت که به‌صورت انسانی عادی و مطلوب (انسان والایی که‌ مکارم و فضایل اخلاقی و معنوی دارد) مشخص شده است، به مرور با جهان خیالی در ادبیات شیعی، همراه و ادغام شده و به‌صورت «افسانه‎‍ای مقدس-خیالی» در این منابع باقی مانده‎‍ است. البته به عقیدۀ کلم، اطلاعات متناقض و تکراری موجود در آثار تاریخی و زندگی‎‍نامه‎‍ای همچون تاریخ طبری، سیرۀ ابن‎‍هشام، تاریخ یعقوبی، انساب‎‍الاشراف، الکامل فی‎‍التاریخ و طبقات الکبری نشان‎‍دهندۀ کم‌اهمیت‌بودن زندگی‎‍نامۀ این بانو برای تدوین‎‍کنندگان این آثار بوده است. او ذکر نام ایشان را در چند گزارش تاریخی به‌عنوان شخصیت مرکزی، تصادفی قلمداد می‌کند و معتقد است اگر توجه خاصی نسبت‌به ایشان در آثار تاریخی وجود دارد، به‌دلیل دختر پیامبر بودن ایشان‌ است (Klemm, 2005, p. 185-186).

در مقالۀ پیش رو، ابتدا جنبه‎‍های مختلف مفاهیم شخصیت تاریخی و انگارۀ شخصیت خیالی مدعای کلم برای بررسی و تحلیل بهتر در حوزه‎‍های متعدد دسته‎‍بندی و در جدول‎‍های جداگانه بررسی شده است. در ادامه نیز، نوع و تعداد منابع فراوانی‎‍سنجی شده‎‍اند. همچنین آدرس صفحات مشخصه‎‍ها و تحلیل‎‍های بیان‎‍شده به‌وسیلۀ کلم نیز در جدول‎‍ها آمده است.

2.1.شخصیت تاریخی

به نظر کلم، شخصیت واقعی حضرت فاطمه‌(س) مستند به گزارش‎‍های تاریخی است که در یک بُرهه از زمان به آن توجه شده است. او بیشتر ازطریق داده‎‍ها و مستندات تاریخی اهل سنت،‌ این بُعد شخصیتی را بررسی می‌کند. اهم حوزه‎‍های بررسی‌شدۀ او برای سهولت مطالعه در زمینه‎‍های فردی، همسری، مادری و اجتماعی دسته‎‍بندی شده است.

الف- زمینۀ فردی: کلم برای ارزیابی شخصیت تاریخی حضرت در زمینۀ فردی، به پنج جنبه‎‍ توجه کرده است.

 

جدول1: زمینۀ فردی شخصیت تاریخی

Table 1. The individual context of the historical figure

حوزه‎‍های شخصیت تاریخی

(فردی)

مشخصه‎‍های درخور توجه

 

تحلیل ورنا کلم

منابع

آدرس صفحات از مقالۀ مذکور

ولادت

 

-فرزند آخر خدیجه و محمد

-تاریخ دقیق ولادت نامعلوم

-سیره ابن‎‍هشام (سنت)

-تاریخ یعقوبی (شیعه)

-لامنس

184

 

 

 

القاب

 

 

 

 

-اهل‎‍الکسا

 

-ادعای مذهبی-سیاسی

 

-صحیح مسلم (سنت)

-مدخل «اهل‎‍الکسا» در دائرة‎‍المعارف اسلام

192-193

-اهل ‎‍البیت

-پاکی حضرت و قرابت خونی و روحی با پیامبر‌(ص)

-بدون سند

193

-سیدة‎‍النساء الحدیقة الائمة یا نساء ‎‍العالمین

-شریک معنوی پیامبر‌(ص)

-طبقات‎‍الکبری (سنت)

188

-سیدة‎‍النساء الجنة

 

-معنای مبهم

-صحیح بخاری (سنت)

-سنن ترمذی (سنت)

-مسند ابن‎‍حنبل (سنت)

-اسپلبرگ

192

 

 

 

جایگاه نزد پیامبر‌(ص)

 

 

 

 

-روایت گریه و خنده

-عشق پیامبر‌(ص) به حضرت

-طبقات ‎‍الکبری (سنت)

-تاریخ طبری (سنت)

188

-مشاجره با حضرت علی‌(ع)

-داوری پیامبر‌(ص) به نفع حضرت

-انساب‎‍الاشراف (سنت)

192

- روایت فاطمه پارۀ تن من است، هرکس او را بیازارد، مرا آزرده است.

- داوری پیامبر‌(ص) به نفع حضرت

-صحیح بخاری (سنت)

-سنن ترمذی (سنت)

-سنن ابن‎‍ماجه (سنت)

-صحیح مسلم (سنت)

-لورا وچیا والیری

192

 

 

 

رحلت

-زمان وفات

-هم‌زمان با سال وفات پیامبر‌(ص)

-ماه وفات نامعلوم

-تاریخ طبری (سنت)

-طبقات‎‍الکبری (سنت)

-انساب‎‍الاشراف (سنت)

-تاریخ یعقوبی (شیعه)

184

-روایت ناخشنودی از ابوبکر

-مرگ ایشان نشانۀ مبدل‌شدن ارادۀ فردی به ارادۀ دینی در زندگی است.[4]

-طبقات الکبری (سنت)

189-200

شباهت به حضرت مریم(س)

-روایت چهار زن بهشتی؛

-وجود نام حضرت مریم‌(س) در قرآن؛

-نبودن نام حضرت در قرآن؛

-محدَّثه‌بودن؛

-آیۀ 42 سورۀ آل‎‍عمران.

-هم‎‍تراز با حضرت مریم‌(س)

 

 

-سنن ترمذی (سنت)

-مسند ابن‎‍حنبل (سنت)

-اسپلبرگ

-استواسر

-مک اولیف

-حداد (Heddad)

193-195

جمع

 

 

 

-تاریخی شیعه (1)

-تاریخی سنت (5)

-حدیثی سنت (4)

-بدون ‎‍سند (1)

-هم‎‍عصران (7)

 

                 

 

جدول فوق نشان می‎‍دهد که کلم در زمینۀ فردی شخصیت حضرت، به پنج حوزۀ ولادت، القاب، جایگاه نزد پیامبر(ص)، رحلت و شباهت به حضرت مریم‌(س) توجه کرده است. تحلیل‎‍های ارائه‎‍شدۀ او در زمینه‎‍های ولادت و جایگاه نزد پیامبر‌(ص)، نمونه‎‍ای از شخصیت انسان عادی را به نمایش گذاشته است. دربارۀ القاب و شباهت به حضرت مریم‌(س)، تحلیل‎‍های او نشانی از انسان مطلوب را دارد. اما در حوزۀ رحلت، هر دو نشانۀ انسان عادی و مطلوب در تحلیل کلم مشهود است؛ بنابراین تحلیل او به‌طور کلی، رویدادهای طبیعی و بشری شخصیت ایشان را نشان می‎‍دهد. در زمینۀ منابع، بیشترین تمرکز او بر تحقیقات هم‎‍عصران است که در حوزه‎‍های ولادت، القاب، جایگاه نزد پیامبر‌(ص) و شباهت به حضرت مریم‌(س) از آنها بهره برده است. کلم با بهره‎‍گیری از منابع تاریخی اهل سنت در حوزه‎‍های ولادت، القاب، جایگاه نزد پیامبر‌(ص)، رحلت و شباهت به حضرت مریم‌(س)، در نشان‎‍دادن واقعیت زندگی حضرت در این مشخصه‎‍ها کوشیده است. او‌ در حوزه‎‍های ولادت و رحلت، تنها به یک منبع شیعی توجه کرده است. شایان ذکر است که در اثر کلم، یک مورد تحلیل بدون ارائۀ سند در حوزۀ القاب در این زمینه، وجود دارد؛ پس تحقیقات هم‎‍عصران او و منابع اهل سنت، منابع مهمی برای تحلیل کلم در این زمینه بوده است.

ب- زمینۀ همسری: سه حوزۀ مشخص در این زمینه، از مقالۀ کلم استخراج شده است.

 

جدول2: زمینۀ همسری شخصیت تاریخی

Table 2. Spouse context of historical figure

حوزه‎‍های شخصیت تاریخی

(همسری)

مشخصه‎‍های درخور توجه

تحلیل ورنا کلم

منابع

آدرس صفحات از مقالۀ مذکور

 

 

ازدواج

 

 

-خواستگاران

-مهریۀ کم

-جهیزیۀ ساده

-مراسم ازدواج

 

-طبقات‎‍الکبری (سنت)

186-187

 

 

 

فقر خانوادگی

 

 

-اثاثیۀ اندک

-کار سخت

-فقر خانوادگی

-الگوی زن نمونه

-طبقات‎‍الکبری (سنت)

188-189

 
 

- ممانعت پیامبر‌(ص) از دادن خدمتکار به آنان

-گرسنگی بیشتر مردم

- طبقات‎‍الکبری (سنت)

189

 

 

 

 

روابط با حضرت علی‌(ع)

-لقب ابوتراب به حضرت علی‌(ع)

-درگیری زوجین

- طبقات‎‍الکبری (سنت)

-کلبرگ (Kohlberg)

187و 200

 

-قصد علی(ع) به ازدواج مجدد

 

-نزاع زوجین

-انساب‎‍الاشراف (سنت)

-صحیح بخاری (سنت)

-سنن ترمذی (سنت)

-سنن ابن‎‍ماجه (سنت)

-صحیح مسلم (سنت)

192

 

جمع

 

 

 

-تاریخی سنت (2)

-حدیثی سنت (4)

-هم‎‍عصران (1)

 

 
                 

 

 

با عنایت به جدول فوق، کلم در این زمینه به حوزه‎‍های ازدواج، فقر خانوادگی و روابط با حضرت علی‌(ع) توجه کرده است. تحلیل‎‍های او در هر سه حوزه، شخصیت حضرت را در قالب یک انسان عادی و واقعی نشان می‎‍دهد. در رابطه با منابع، کلم منابع تاریخی اهل سنت را در هر سه حوزه، حدیثی اهل سنت و تحقیقات جدید هم‎‍عصران خود را در حوزۀ روابط با حضرت علی‌(ع) لحاظ کرده و از منابع شیعیان غافل شده است. بنابراین منابع تاریخی اهل سنت، سند معیار او برای تحلیل مذکور بوده است.

پ- زمینۀ مادری: به یک حوزه در این جنبۀ مطالعاتی اشاره شده است.

 

جدول3: زمینۀ مادری شخصیت تاریخی

Motherland of the historical figure Table 3.

حوزه‎‍های شخصیت تاریخی

(مادری)

مشخصه‎‍های درخور توجه

تحلیل ورنا کلم

منابع

آدرس صفحات از مقالۀ مذکور

 

 

فرزندان

 

-2دختر و 2پسر

 

- طبقات‎‍الکبری (سنت)

-تاریخ طبری (سنت)

-انساب‎‍الاشراف (سنت)

184

-مرگ پسر سوم قبل از ولادت

 

-افسانه

-تاریخ یعقوبی (شیعه)

184

جمع

 

 

 

-تاریخی شیعه (1)

-تاریخی سنت (3)

 

                 

 

جدول بالا نشان می‎‍دهد کلم در این زمینه، تنها به تعداد فرزندان حضرت توجه کرده است. او بیشترین مراجعه را به منابع تاریخی اهل سنت داشته و تحلیل خاصی ارائه نداده است. اما گزارش مربوط به مرگ پسر سوم حضرت را، که برگرفته از منبع تاریخی شیعیان است، افسانه پنداشته است. بنابراین به نظر می‎‍رسد که کلم، داده‎‍های منابع تاریخی اهل سنت را واقعیت زندگی حضرت قلمداد کرده است.

ت- زمینۀ اجتماعی: زمینۀ اجتماعی با دو حوزه در این مقاله‌ بررسی شده است.

 

 

 

جدول4: زمینۀ اجتماعی شخصیت تاریخی

The social context of the historical figure Table4.

حوزه‎‍های شخصیت تاریخی (اجتماعی)

مشخصه‎‍های درخور توجه

تحلیل ورنا کلم

منابع

آدرس صفحات از مقالۀ مذکور

 

 

 

 

 

 

 

پیش از رحلت پیامبر‌(ص)

 

 

 

 

-جریان مباهله

-حضور تاریخی

-ضامن رسالت پیامبر‌(ص)

-بازتاب شیعی

-اشموکر (W. Schmucker)

-اسپلبرگ

182و 193

 

 

-‌ضمانت‌نکردن ابوسفیان

-حضور تاریخی

-سیرۀ ابن‎‍هشام (سنت)

-تاریخ طبری (سنت)

185

 

 

-دریافت غنائم خیبر

-حضور تاریخی

-سیرۀ ابن‎‍هشام (سنت)

185

 

 

-پاک‌کردن شمشیر پیامبر‌(ص) پس از جنگ احد

-حضور تاریخی

-سیرۀ ابن‎‍هشام (سنت)

-تاریخ طبری (سنت)

185

 

 

پرستاری از پیامبر‌(ص) پس از جنگ احد

-حضور تاریخی

-قصه‎‍مانند

-سیرۀ ابن‎‍هشام (سنت)

-تاریخ طبری (سنت)

-انساب‎‍الاشراف (سنت)

185

 

 

 

 

 

 

پس از رحلت پیامبر‌(ص)

 

 

 

 

-جریان بیعت‎‍گرفتن از حضرت علی‌(ع)

-حضور تاریخی

-بحارالانوار (شیعه)

185

 

 

-ناراحتی از ابوبکر به‌دلیل انکار وراثت فدک

 

-حضور تاریخی

-تاریخ طبری (سنت)

-بحارالانوار (شیعه)

185

 

 

 

 

-تمسخر توسط زنان قریش

-حملۀ فیزیکی دشمنان

-سقط جنین

-نپذیرفتن ابوبکر و عمر

-گریۀ مداوم

-رحلت

-پایان مطلوب افسانه

-پیروزی انتقام‎‍گیرنده از شر

-بحارالانوار (شیعه)

-علل‎‍الشرایع (شیعه)

203-204

 

 

جمع

 

 

 

حدیثی شیعه (2)

تاریخی سنت (3)

هم‎‍عصران (2)

 

 
                   

 

 

کلم در زمینۀ اجتماعی شخصیت حضرت فاطمه‌(س)، در صحنه‎‍های تاریخی پیش و پس از رحلت پیامبر‌(ص)، معتقد به حضور تاریخی و وجود شخصیت واقعی ایشان است. او جریان مباهله را با نشانه‎‍هایی از انسان مطلوب و رخدادهایی همچون تمسخر توسط زنان قریش، حملۀ فیزیکی دشمنان، سقط جنین، نپذیرفتن ابوبکر و عمر توسط حضرت و رحلت ایشان را با تحلیل افسانه به تصویر کشیده است. در زمینۀ منابع، بیشترین تمرکز او بر منابع تاریخی اهل سنت در دو حوزه است. او توجهی به منابع تاریخی شیعیان نداشته و با توجه به منابع حدیثی شیعی، یک مورد حضور تاریخی و چند مورد از رخدادهای پس از رحلت پیامبر‌(ص) را افسانه‎‍ای تحلیل کرده است. او با استناد به تحقیقات هم‎‍عصران خود، حضور تاریخی ایشان را بازتاب شیعی و ضامن رسالت پیامبر‌(ص) دانسته است؛ از این رو شخصیت واقعی حضرت فاطمه‌(س) با توجه به منابع اهل سنت در این زمینه، مشهود است.

2.2.انگارۀ شخصیت خیالی

در اثر کلم، این بُعد از شخصیت حضرت فاطمه(س) جنبه‎‍های فرابشری است که بیشتر در روایات و گزاره‎‍های تاریخی شیعیان آمده است. بنابراین گزارش‎‍‎‍هایی که به‌نوعی شخصیت حضرت را فراتر از حد بشری بیان می‎‍کنند، سبب شده‌اند تا او تعبیر شخصیت افسانه‎‍ای، که با تخیل آمیخته شده است، را در نوشتار خود به کار برد. او گزارش‎‍های روایی را نوعی داستان‎‍سرایی از نویسندگان شیعی و ایجاد شخصیت خیالی برای حضرت قلمداد می‎‍کند. برای تسهیل در بررسی، مهم‎‍ترین حوزه‎‍ها در زمینه‎‍های فردی و همسری، تقسیم‎‍بندی شده است.

الف- زمینۀ فردی: کلم به هفت حوزه در این زمینه توجه کرده است.

جدول5: زمینۀ فردی انگارۀ شخصیت خیالی

The individual context of the imaginary character Table5.

حوزۀ شخصیت خیالی (فردی)

مشخصه‎‍های درخور توجه

تحلیل ورنا کلم

منابع

آدرس صفحات از مقالۀ مذکور

 

 

 

 

 

ولادت

 

 

-تناول میوه‎‍های بهشتی توسط پیامبر‌(ص) در معراج

-معجزه‎‍گونه

-عیون‎‍الاخبارالرضا (شیعه)

-بحارالانوار (شیعه)

202

 

-ساطع‎‍شدن نور به هنگام تولد

-کمک زنان بهشتی به هنگام تولد

-اقرار به امامت حضرت علی‌(ع) به هنگام تولد

-معجزه‎‍گونه

 

-بحارالانوار (شیعه)

 

 

202

 

-شادی و نورپراکنی بهشتیان

-بهشت خیالی

-جنبۀ متعالی شخصیت حضرت

-بحارالانوار (شیعه)

202

 

 

 

 

نام‎‍ها و القاب

-نام‎‍های مختلف

-ویژگی‎‍های اخلاقی تبارشناسی

-قداست ذات الهی

-نقش آسمانی

-افسانه

-مناقب آل ابی‎‍طالب (شیعه)

201-202

 

الزهرا

-تطابق با اجسام آسمانی

-نور معنوی بی‎‍اساس بین ائمه

-مناقب آل ابی‎‍طالب (شیعه)

202

 

ویژگی‎‍های جسمانی

-باکرۀ بهشت‌بودن همچون حضرت مریم‌(س) و فرشتگان

-سلب خون قاعدگی و نفاس

-زن فوق بشری

-بحارالانوار (شیعه)

201

 

 

 

معجزات

 

 

-سخن‌گفتن در رحم مادر

-اقامۀ نماز پس از تولد

-افسانه‎‍ای مقدس

-بحارالانوار (شیعه)

198

 

-توانایی تکثیر غذا

-افسانه‎‍ای مقدس

-بدون سند

198

 

-ارتباط با جبرئیل و فرشتگان

-داستان

-بدون سند

198

 

 

ارتباط با قرآن

-پیوند با قرآن

-تغیر تصویر زمینی به روحانی

-نمونۀ زن کامل

-آیسر (Iser‌)

199

 

-سوره‎‍هایی با حروف مقطعه

-مرتبط با زندگی حضرت و تاریخ اسلام

-بدون سند

199

 

حضور در قیامت

 

-انتقام‌جویی از قاتلان فرزندشان

-نجات مؤمنان در روز محشر

-انقلابی، بی‎‍رحم، ظالم انتقامجو

-تصویر خیالی

-جنبۀ متعالی شخصیت حضرت

-عیون الاخبارالرضا (شیعه)

-بحارالانوار (شیعه)

203، 205

 

 

 

 

شباهت به حضرت مریم(س)

-پاکدامنی

 

 

-آیۀ 12سورۀ تحریم

-بحارالانوار (شیعه)

201

 

-باکره

-طاهره

-بتول

-ام‎‍ابیها

-سرور همۀ زنان

-مریم‎‍الکبری

-مادربودن

-جنسیت

-بحارالانوار (شیعه)

-مناقب آل ابی‎‍طالب (شیعه)

-تفسیر جامع‎‍البیان (سنت)

-مک اولیف

-لورا وچیا والیری

201

 

جمع

 

 

 

 

حدیثی شیعه (3)

بدون سند (3)

هم‎‍عصران (3)

تفسیری سنت (1)

 

                   

 

با توجه به جدول 5، کلم در این زمینه به حوزه‎‍هایی همچون‌ ولادت، نام‎‍ها و القاب، ویژگی‎‍های جسمانی، معجزات، ارتباط با قرآن، حضور در قیامت و شباهت به حضرت مریم‌(س) توجه کرده است. تحلیل او دربارۀ شخصیت حضرت در تمام حوزه‎‍ها به‌جز ارتباط با قرآن، که شخصیت انسان مطلوب تاریخی در آن مستتر است، شخصیتی مقدس، خیالی و افسانه‎‍ای را ترسیم می‎‍کند. در زمینۀ منابع، او برای اثبات انگارۀ شخصیت خیالی حضرت فاطمه‌(س) بر منابع حدیثی شیعیان در حوزه‎‍های ولادت، نام‎‍ها و القاب، ویژگی‎‍های جسمانی، معجزات، حضور در قیامت و شباهت به حضرت مریم‌(س)، موارد بی‎‍سند در حوزه‎‍های معجزات و ارتباط با قرآن و تحقیقات هم‎‍عصران خود در حوزه‎‍های ارتباط با قرآن و شباهت به حضرت مریم‌(س) متمرکز شده است. او در این زمینه از منابع تاریخی و حدیثی اهل سنت بهره‎‍ای نبرده‌ و تنها به یک منبع تفسیری اهل سنت در حوزۀ شباهت به حضرت مریم‌(س) مراجعه کرده است. او معیار تحلیل خود را در این زمینه، منابع حدیثی شیعیان، تحقیقات هم‎‍عصران خود و داده‎‍های بی‎‍سند قرار داده است.

ب- زمینۀ همسری: یک حوزه در زمینۀ همسری‌ بررسی شده است.

 

جدول6: زمینۀ همسری انگارۀ شخصیت خیالی

Spousal context of imaginary character Table 6.

حوزۀ شخصیت خیالی (همسری)

مشخصه‎‍های درخور توجه

تحلیل ورنا کلم

منابع

آدرس صفحات از مقالۀ مذکور

 

 

 

 

خواستگاری و ازدواج

 

 

-خواستگاری

-خجالتی‌بودن حضرت علی‌(ع)

-آذین‎‍بندی بهشت

-شادی بهشتیان

-خطبه‌خواندن فرشته

-قرائت سوره‎‍های قرآن توسط فرشتگان

-هبوط فرشتگان و سردادن ندای الله اکبر

-داستان افسانه‎‍ای مقدس

-بحارالانوار (شیعه)

198-200

 

جمع

 

 

 

حدیثی شیعه (1)

 

                   

 

جدول 6 نشان می‎‍دهد‌ کلم در این زمینه تنها به حوزۀ خواستگاری و ازدواج حضرت با تمرکز بر تنها یک منبع حدیثی شیعیان توجه کرده است. او گزارش‎‍های این منبع را دستمایۀ وجود شخصیت مقدس، خیالی و افسانه‎‍ای حضرت قرار داده است.

2.3.برآیند

با توجه به اینکه کلم، به زمینه‎‍های فردی و همسری در دو بُعد شخصیتی حضرت فاطمه‌(س) توجه کرده است، نتیجه‎‍ای‌ در مقایسۀ دو مورد در هر زمینه به دست آمده و به این صورت است که در قیاس دو جدول‌ زمینۀ فردی (1 و 5)، کلم تحلیل‎‍های خود را از واقعیت‎‍های زندگی یک انسانِ عادی با توجه به منابع اهل سنت به‌سمت مقدس، افسانه‎‍ای و تخیلی‌بودن شخصیت حضرت با توجه به منابع شیعیان، تحقیقات هم‎‍عصران و داده‎‍های بی‎‍سند در این زمینه، سوق داده است. با مقایسۀ دو جدول زمینۀ همسری (2 و 6) مشخص می‎‍شود که نزد ‌او، تصویر شخصیت واقعی حضرت فاطمه‌(س) بر‌اساس منابع اهل سنت، به شخصیتی افسانه‎‍ای-مقدس و خیالی در منابع شیعیان مُبدل شده است.

اما به‌طور کلی با عنایت به جدول‎‍های ذکرشدۀ مربوط به هر دو بُعد شخصیتی، این نتیجه حاصل می‎‍شود که‌ کلم با تمرکز بیشتر بر منابع تاریخی و حدیثی اهل سنت، شخصیت تاریخی حضرت را واقعی قلمداد کرده است، به صورتی‎‍که تحلیل‎‍های او از شخصیت حضرت فاطمه‌(س) به‌عنوان یک بشر و انسانی عادی است که صفات و شخصیت او از یک انسان معمولی تا مطلوب با خواسته‎‍های متعالی تسری‌دادنی‌ است. اما تحلیل‎‍های مربوط به انگارۀ شخصیت خیالی با تمرکز بیشتر بر منابع حدیثی شیعیان، خیالی، مقدس-افسانه‎‍ای بیان شده است. این تصویر، شخصیتی برتر و فراتر از یک انسان معمولی را به نمایش می‌گذارد و خصوصیات نسبت داده ‎‍شده به ایشان، قابلیت تطابق با انسان‎‍های عادی را ندارد. تحقیقات هم‎‍عصران کلم در پژوهش او نمود چشمگیری در هر دو بُعد داشته است؛ اما گزارش‎‍های بدون‎‍سند‌ در تحلیل انگارۀ شخصیت خیالی حضرت، تعداد بیشتری را نسبت‌به شخصیت تاریخی به خود اختصاص داده است.

3.تحلیل انگاره

مطالعه و تحقیق دربارۀ شخصیت‎‍های تاریخی مهم و مذهبی که به‌نوعی محبوبیت ذاتی دارند، کار را برای محقق سخت و دشوار می‎‍کند؛ زیرا عوامل مختلفی بر روند پژوهشی آنها تأثیرگذار خواهد بود که محققان این حوزه برای اتقان کار خود، باید به آن توجه ویژه داشته باشند؛ از‌جملۀ آنها منابعی است که از آن‌ها استفاده می‌کنند. اعتقادات پیروان یا بغض و مخاصمۀ مخالفان آنها‌ در شکل‎‍گیری تصویر شخصیت‎‍های شهیر و نامی تأثیرگذار است. در این میان جمع آرای موافقان و مخالفان از مواردی است که در ارزیابی کلی یک گزارش تاریخی تأثیر بسزایی دارد. همچنین فهم کامل از اوضاع زمانی و مکانی نگارش دربارۀ یک شخصیت نامور در تجزیه و تحلیل‎‍های عقلانی و منطقی پژوهشگر، بسیار مؤثر خواهد بود؛ از این‎‍ رو یک متتبع تاریخ اسلام با درک صحیح از این عوامل و تنگناهای پیشرو، ‌در انجام کار خود به نتیجۀ مطلوب می‌رسد (ابن‎‍خلدون، 1408ق، ص. 1/37).

یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در پژوهش‎‍های این حوزه، روش استفاده از این منابع است. یکی از روش‎‍های مرسوم مستشرقان در بررسی متون، مطابقت و مقابله است. در این روش که محقق به مقابله‌کردن و مطابقت‌دادن نصوص، تفسیر و تحلیل آنها برای دستیابی به یک فرضیۀ علمی روی می‌آورد، میزان تأثیر و تأثر متون از یکدیگر مشخص ‌و با تحلیل آن، تأثیر‎‍پذیری اشخاص، نظریات و مکاتب روشن ‎‍می‎‍شود. هرچند این روش ‌نتایج گران‌بهایی را در پی دارد، اما در صورت‌ توجه‌نکردن ویژه به آن، احتمالاً دچار آسیب‎‍هایی در پژوهش‎‍ها می‌شود. برخی معتقدند مستشرقان از قاعدۀ مقابله و مطابقت میان داده‎‍ها استفاده کرده و خود نیز مُبدع آن بوده‎‍اند، ولی در بیشتر مواقع نتایج آنها در تحقیق نصوص با این روش صحیح نیست (سالم‎‍الحاج، 1422ق، ص. 1/171).

از نکات مهم در مطالعات تاریخی این است که‌ هر پژوهش نظام‎‍مندی، باید از سه مرحلۀ اساسی توصیف، تحلیل و تبیین برخوردار باشد. در مرحلۀ توصیف، محقق با استفاده از منابع، اسناد و متون، دگرگونی ایجادشده در یک مسئلۀ تاریخی را نشان می‎‍دهد (قراملکی، 1390، ص. 195) و در مرحلۀ دوم، به تحلیل، یعنی داده‎‍سازی یا داده‎‍یابی از یافته‎‍ها روی می‌آورد (واسعی، 1385، ص. 146). او در آخر کار تبیین و چگونگی شکل‎‍گیری آنها را انجام می‌دهد که‌ پاسخ به چرایی پدیده است و معمولاً بیان علت یک پدیده، با بیان قاعده و قانون کلی انجام می‌شود که تخلف‎‍پذیر نباشد (قراملکی، 1390، ص. 180-195). چنین روشی با گزارش تاریخی مختصر سازگار نخواهد بود. غفلت از این موارد سبب ایجاد مشکلات و آسیب‎‍هایی در امر پژوهش خواهد بود که مهم‎‍ترین آنها‌ در موارد زیر دیده می‌شود. شایان ذکر است که توجه به اوضاع نامساعد امامان شیعه و پیروان ایشان در ادوار مختلف اموی (امین، بی‎‍تا، ص. 3/378-381) و عباسی (کاشف‎‍ آل‎‍الغطا، 1373، ص. 51)، حساسیت سیاسی و اجتماعی اهل سنت نسبت‌به شخصیت حضرت فاطمه‌(س) (ابن ابی‎‍طیفور، 1378، ص. 24-33) و دقت‌ ناکافی در جمع‎‍آوری احادیث (جمعی از پژوهشگران، 1399، ص. 2/130)، که بر گزارش‎‍های تاریخی شخصیت حضرت تأثیر گذاشته است، برای بررسی شخصیت ایشان ضروری است؛ زیرا مجموعۀ این عوامل باعث به وجودآمدن افراد کذاب و مجهول‎‍الحال در بین راویان شیعه شده (علامه حلی، 1340، ص. 1/269) و رد پای جریان غلات را در میان روایات شیعیان پررنگ کرده است (کَشی، 1348، ص. 1/290-291).

3.1. نبود تناسب میان منابع و موضوع

کلم در اثر خود با تمرکز بر کتاب طبقات‎‍الکبری، شخصیت حضرت فاطمه‌(س) را تحلیل کرده است. او که سعی کرده است مقالۀ تاریخی خود را با تحلیل‎‍های ادبیات کلاسیک جهانی ادغام و مقایسه کند، از اثر کسانی چون دونر (Donner)، گونتر (Gunther)، گرتز (Geertz)، لامنس، کلبرگ، استواسر، مک اولیف، ایوب (Ayoub)، هالم، آیسر، اسپلبرگ، روت رودد، لورا وچیا والیری، مادلونگ (Madelung)، اکر (Echer) و اسمیت (Smith) بهره جسته است. در جدول زیر، تعداد منابع و حوزه‎‍های‌ استفاده‌شده به تفکیک مشخص شده است.

 

جدول7: تناسب منابع و موضوع

Table 7. Proportion of sources and topic

جمع

تعداد

حوزه‌های مورد توجه

نام

نوع و تعداد منابع

ردیف

3

3

ولادت، رحلت (زمان وفات)، فرزندان (مرگ پسر سوم قبل از ولادت)

-تاریخ یعقوبی

تاریخی شیعی (1)

1

 

5

ولادت، قبل از رحلت پیامبر‌(ص) (‌ضمانت‌نکردن ابوسفیان، دریافت غنائم خیبر، پاک‎‍کردن شمشیر پیامبر‌(ص) پس از جنگ احد، پرستاری از پیامبر‌(ص) پس از جنگ احد)

-سیرۀ ابن‎‍هشام

 

 

 

 

 

 

 

تاریخی اهل سنت (4)

 

 

 

 

 

29

7

جایگاه نزد پیامبر(ص) (روایت گریه و خنده)، رحلت (زمان وفات)، فرزندان (دو دختر و دو پسر)، قبل از رحلت (‌ضمانت‌نکردن ابوسفیان، پاک‎‍کردن شمشیر پیامبر(ص) پس از جنگ احد، پرستاری از پیامبر‌(ص) پس از جنگ احد)، پس از رحلت (جریان بیعت‎‍گرفتن از حضرت علی‌(ع)، ناراحتی از ابوبکر به‌دلیل انکار وراثت فدک)

-تاریخ طبری

 

 

 

 

2

 

9

ولادت (سیدة‎‍النساء الحدیقة الائمة یا نساء ‎‍العالمین)، جایگاه نزد پیامبر‌(ص) (روایت گریه و خنده)، رحلت (زمان وفات، روایت ناخشنودی حضرت از ابوبکر)، ازدواج، فقر خانوادگی (اثاثیۀ اندک و کار سخت، ممانعت پیامبر‌(ص) از دادن خدمتکار به آنان)، روابط با حضرت علی‌(ع) (لقب ابوتراب به حضرت علی‌(ع))، فرزندان (دو دختر و دو پسر)

-طبقات‎‍الکبری

 

 

5

جایگاه نزد پیامبر‌(ص) (مشاجرۀ حضرت علی‌(ع) و حضرت)، رحلت (زمان وفات)، روابط با حضرت علی‌(ع) (ازدواج مجدد حضرت علی(ع))، فرزندان (دو دختر و دو پسر)، قبل از رحلت پیامبر‌(ص) (پرستاری از پیامبر‌(ص) پس از جنگ احد)

-انساب‎‍الاشراف

 

 

11

پس از رحلت پیامبر‌(ص) (جریان بیعت‎‍گرفتن از حضرت علی‌(ع) و ناراحتی از ابوبکر به‌دلیل انکار وراثت فدک، تمسخر توسط زنان قریش و حملۀ فیزیکی دشمنان و سقط جنین و عدم پذیرش ابوبکر و عمر و گریۀ مداوم و رحلت)، ولادت (تناول میوه‎‍های بهشتی توسط پیامبر‌(ص) در معراج، ساطع‎‍شدن نور به هنگام تولد و کمک زنان بهشتی به هنگام تولد و اقرار به امامت حضرت علی‌(ع) به هنگام تولد، شادی و نورپراکنی بهشتیان)، ویژگی‎‍های جسمانی، معجزات (سخن‌گفتن در رحم مادر و اقامۀ نماز پس از تولد)، حضور در قیامت، شباهت به حضرت مریم‌(س)، خواستگاری و ازدواج

-بحارالانوار

 

 

 

 

 

 

حدیثی شیعی (4)

 

 

 

 

 

 

3

17

3

نام‎‍ها و القاب (نام‎‍های مختلف، الزهرا)، شباهت به حضرت مریم‌(س) (باکره و طاهره و بتول و ام‎‍ابیها و سرور همۀ زنان و مریم‎‍الکبری)

-مناقب آل ابی‎‍طالب

 

 

1

پس از رحلت پیامبر‌(ص) (تمسخر توسط زنان قریش، حملۀ فیزیکی دشمنان، سقط جنین و عدم پذیرش ابوبکر و عمر و گریۀ مداوم و رحلت)

-علل‎‍الشرایع

 

 

2

ولادت (تناول میوه‎‍های بهشتی توسط پیامبر‌(ص) در معراج)، حضور در قیامت

-عیون‎‍الاخبارالرضا

 

 

2

القاب (سیدة‎‍النساء الجنة)، شباهت به حضرت مریم‌(س)

-مسند احمد بن‎‍حنبل

 

 

 

 

 

حدیثی اهل سنت (6)

 

14

3

القاب (سیدة‎‍النساء الجنة)، جایگاه نزد پیامبر‌(ص) (فاطمه پارۀ تن من است، هرکس او را بیازارد، مرا آزرده است‌ (پیامبر‌(ص))، روابط با حضرت علی‌(ع) (ازدواج مجدد حضرت علی‌(ع))

-صحیح بخاری

 

 

4

القاب (سیدة‎‍النساء الجنة)، جایگاه نزد پیامبر(ص) (فاطمه پارۀ تن من است، هرکس او را بیازارد، مرا آزرده است. (پیامبر‌(ص))، شباهت به حضرت مریم‌(س)، روابط با حضرت علی‌(ع) (ازدواج مجدد حضرت علی‌(ع))

-سنن ترمذی

 

4

 

2

جایگاه نزد پیامبر‌(ص) (فاطمه پارۀ تن من است، هرکس او را بیازارد، مرا آزرده است‌ (پیامبر‌(ص))، روابط با حضرت علی(ع) (ازدواج مجدد حضرت علی‌(ع))

-سنن ابن‎‍ماجه

 

 

3

القاب (اهل‎‍الکسا)، جایگاه نزد پیامبر‌(ص) (فاطمه پارۀ تن من است، هرکس او را بیازارد، مرا آزرده است‌ (پیامبر‌(ص))، روابط با حضرت علی‌(ع) (ازدواج مجدد حضرت علی‌(ع))

-صحیح مسلم

 

0

0

 

 

تفسیر شیعی (0)

5

1

1

شباهت به حضرت مریم‌(س) (باکره و طاهره و بتول و ام‎‍ابیها و سرور همۀ زنان و مریم‎‍الکبری)

-جامع البیان

تفسیر اهل سنت (1)

6

 

1

ولادت

-لامنس

 

 

 

 

 

 

 

هم‎‍عصران (10)

 

 

 

 

 

 

 

1

شباهت به حضرت مریم‌(س)

-استواسر

 

 

2

شباهت به حضرت مریم‌(س)، شباهت به حضرت مریم‌(س) (باکره و طاهره و بتول ‎‍ ابیها و سرور همۀ زنان و مریم و ام الکبری‎‍الکبری)

- مک اولیف

 

 

2

شباهت به حضرت مریم(س)، قبل از رحلت پیامبر‌(ص) (جریان مباهله)

-اسپلبرگ

 

13

2

جایگاه نزد پیامبر‌(ص) (فاطمه پارۀ تن من است، هرکس او را بیازارد، مرا آزرده است. (پیامبر‌(ص))، شباهت به حضرت مریم‌(س) (باکره و طاهره و بتول و ام‎‍‌‌سرور همه زنان و مریم‎‍الکبری)

-لورا وچیا والیری

 

7

 

1

شباهت به حضرت مریم‌(س)

-حداد

 

 

1

روابط با حضرت علی‌(ع) (لقب ابوتراب به حضرت علی‌(ع))،

-کلبرگ

 

 

1

قبل از رحلت پیامبر‌(ص) (جریان مباهله)

-اشموکر

 

 

1

ارتباط با قرآن (پیوند با قرآن)

آیسر

 

 

1

القاب (اهل‎‍الکسا)

-مدخل «اهل‌‌الکسا»

 

 

با توجه به جدول 7، کلم که بیشتر با رویکرد تاریخی-توصیفی‌ شخصیت حضرت را بررسی کرده‎‍ است، از توجه به تناسب منابع و موضوع تحقیق، غافل شده است. با توجه به جایگاه ویژۀ حضرت فاطمه‌(س) نزد شیعیان، باید توجه بیشتری به منابع تاریخی شیعیان می‌کرد؛ اما او به 4 مورد از منابع تاریخی اهل سنت، درمجموع در 29 حوزه (ردیف2)، 6 مورد از منابع حدیثی اهل سنت، درمجموع در 14 حوزه (ردیف4) و یک مورد از منابع تفسیری اهل سنت در یک حوزه (ردیف 6) توجه کرده است. کلم یک منبع تاریخی شیعیان جمعاً در 3 حوزه (ردیف1)، 4 منبع حدیثی شیعیان جمعاً در 17 حوزه (ردیف 3) توجه کرده و از مراجعه به منابع تفسیری شیعیان (ردیف 5) غافل شده است. همچنین 10مورد مراجعه به تحقیقات جدید هم‎‍عصران، درمجموع در 13 حوزه (ردیف7) در نگاشتۀ کلم وجود دارد. به این ترتیب منابع تاریخی اهل سنت، حدیثی شیعیان، حدیثی اهل سنت، تحقیقات هم‎‍عصران، تاریخی شیعیان، تفسیری اهل سنت، به ترتیب بیشترین تا کمترین ارجاع را در تحقیق او داشته است.

3.2.توجه به گزارش‎‍های مشخص و محدود

اگرچه به‎‍طور کلی اثر کلم، از تعدد مقبولی از منابع برخوردار است و او در این باره، تسلط فراوانی را از خود به نمایش گذاشته است، اما نکتۀ غفلت‌شده، تمرکز و پافشاری بر چند منبع خاص و محدود در برخی موضوع‎‍هاست. این نکته در جدول7 به‌خوبی مشهود است که اصرار او بر توجه به کتاب طبقات‎‍الکبری از میان منابع تاریخی اهل سنت (درمجموع 9حوزه)، به‌ویژه در موضوع‎‍های تاریخی، بحارالانوار (درمجموع11حوزه) و مناقب آل ابی‎‍طالب (درمجموع 3حوزه) از میان منابع حدیثی شیعی، در حوزه‎‍های انگارۀ شخصیت خیالی بوده است. بنابراین به نظر می‌‌رسد تمرکز ایشان بر منابع خاص، محدود و غافل‌شدن از منابع دیگر، زمینۀ مقایسۀ روایت‌‌های مختلف دربارۀ رویدادهای تاریخی را از او سلب کرده و نتوانسته‌‌ است جنبه‌‌های مختلف گزارش‌‌های گوناگون را از دیدگاه مورخان دیگر بررسی و آشکار کند. بنابراین امکان خطا در نتیجۀ به دست آمده، وجود خواهد داشت. در این ‎‍صورت نه‌تنها قسمتی از واقعیت آشکار نخواهد شد،‌ برآیند آن خلاف واقع خواهد شد.

3.3.تلاش برای اثبات انگاره‎‍های پیش‎‍مفروض

یکی دیگر از مشکلات روش مطابقت و مقابله، به کار بردن آن برای اثبات فرضیه‎‍هایی است که در ذهن محقق براساس یافته‎‍های پیشین شکل گرفته است. در این‎‍ جهت پژوهشگر برای یافتن حقایق علمی تلاش نمی‎‍کند، بلکه برای برهان‎‍سازی حدسیات و انگاره‎‍های ذهنی خود از این روش بهره می‎‍برد. بنابراین امکان ایجاد نتایج معکوس در پژوهش‎‍های انجام‎‍شده، از قوت بالایی برخوردار خواهد شد. با بررسی نوشتار‎‍ مدنظر، این موضوع تقویت می‎‍شود که نگارنده در پی اثبات انگاره‎‍های پیش‎‍مفروض خود، مبنی بر کم‎‍رنگ‎‍بودن شخصیت تاریخی و افسانه‎‍ای-تخیلی‎‍بودن شخصیت حضرت فاطمه‌(س) و اقامۀ دلیل بر آن است. به همین مناسبت در لابه‎‍لای اثر کلم، تحلیل‎‍هایی از شخصیت حضرت دیده می‎‍شود که هیچ سندیتی ندارند. اگر‎‍چه‌ ممکن است گزارش‎‍های تاریخی از این استدلالات در برخی منابع تاریخی و کلامی وجود داشته باشد، مستند‌نکردن پژوهش به آنها از ارزش پژوهش می‎‍کاهد. حوزه‎‍های القاب (اهل‎‍البیت) در جدول 1، معجزات (توانایی تکثیر غذا، ارتباط با جبرئیل و فرشتگان) و ارتباط با قرآن (سوره‎‍هایی با حروف مقطعه) در جدول5، مصداق این سخن در مقالۀ کلم است که بر تحلیل و نتیجه‎‍گیری او برای اثبات انگارۀ شخصیت افسانه‎‍ای-تخیلی ایشان سایه انداخته است. از دیگر شواهد این موضوع‌ در عنوان مقاله است‌ که شکل‎‍گیری تصویری از یک افسانۀ اسلامی (Klemm, 2005, p. 181) در ابتدای آن بیان شده است و نشان می‎‍دهد‌ کلم مقالۀ خود را با این پیش‎‍فرض پیش برده است که دربارۀ یک شخصیت افسانه‎‍ای سخن خواهد راند‌. این پیش‎‍فرض‎‍ها در قسمت‎‍های دیگری از اثر او نیز نمود پیدا کرده است. در جدول3، حوزۀ فرزندان، با وجود استناد به یک منبع شیعی دربارۀ مرگ پسر سوم حضرت، آن را افسانه تلقی می‎‍کند. جدول 5 در حوزۀ پیش از رحلت پیامبر‌(ص)، پرستاری از پیامبر‌(ص) پس از جنگ احد را با وجود سند، گزارشی قصه‎‍مانند می‎‍داند. در حوزۀ نام‎‍ها و القاب در جدول 5، برای لقب الزهرا سند ارائه داده است، اما آن را با نور معنوی بی‌اساس تحلیل می‎‍کند که القا‌کنندۀ تلاش او برای اثبات انگاره‎‍های پیش‎‍مفروضش است. ‌

3.4.‌توجه‌نکردن به بینش مذهبی متن

یکی از مسائل مهم و اساسی تحقیق دربارۀ موضوع‎‍های یک علم، استفاده از روش یا روش‎‍های متناسب با آن علم است، در غیر این‎‍صورت تحلیل و نتیجۀ به دست آمده،‌ مقبول نخواهد بود. با توجه به جایگاه حضرت فاطمه‌(س) نزد شیعیان، پردازش این شخصیت رابطۀ مستقیم با علم کلام، مبانی دینی و مذهبی تشیع خواهد داشت و محقق این حوزه نیازمند درک صحیح از کلام اسلامی-شیعی و بهره‎‍گیری از منابع متقدم و موثق این مذهب خواهد بود.

کلم برای بررسی شخصیت حضرت فاطمه‌(س)، دوکتاب مناقب آل ابی‎‍طالب و بحارالانوار را از میان منابع متعدد متقدم شیعی انتخاب کرده است. او با وجود معرفی دو دانشمند حدیثی مهم و متقدم شیعیان-مرحوم کلینی و صدوق (Klemm, 2005, p. 196-197)- در مقالۀ خود و اشاره به آثار آنها، از بهره‎‍گیری از آنها غافل شده است. به نظر می‎‍رسد دلیل انتخاب او از کتاب بحارالانوار، جایگاه ویژۀ آن نزد شیعیان و جمع‎‍آوری حجم وسیعی از گزارش‎‍ها در این کتاب بوده است، اما امکان خطا در این اثر وجود دارد (مجلسی، 1363، ص. 1/53). با وجود اینکه کتاب بحارالانوار، مهم‎‍ترین و جامع‎‍ترین دایرة‎‍المعارف حدیثی شیعه است و کلم تمام توان خویش را به کار بسته است تا به روایات گزارش‎‍شده در منابع متقدم این کتاب رجوع کند، اما بایسته بود این محقق به اصل کتاب‎‍ها مراجعه کند تا درجۀ علمی کار خود را بالا برد. همچنین گزینش کتاب مناقب آل ابی‎‍طالب در کنار کتاب علامه مجلسی، این احتمال را به ذهن متبادر می‎‍کند که به‌دلیل وجود روایات داستان‎‍گونه، غیرمنطقی و گاه موازی با نمادهای طبیعت در این کتاب (برای نمونه ابن‌شهرآشوب، 1379، ص. 1/13؛ 3/325، 323، 327، 330، 333)، علت این انتخاب بوده است. همچنین به این نکته اشاره می‌شود که انتخاب کتاب مناقب آل ابی‎‍طالب نیز به‌دلیل محتوای برخی روایات، در راستای پیشبرد اهداف کلم بوده است. گواه این سخن چرخش ناگهانی ارجاعات کلم از کتاب بحارالانوار به کتاب مناقب آل ابی‎‍طالب در بخش نام‎‍های حضرت (نام‎‍ها و القاب در جدول5) است. علامه مجلسی به نام‎‍ها و اسامی حضرت در کتاب خود اشاره کرده است؛ اما با توجه به اینکه این نام‎‍ها در کتاب ابن شهرآشوب با تشابهاتی از نمادها و عناصر طبیعت ذکر شده است، کلم در این زمینه از این کتاب بهره برده است.

از طرف دیگر بهره‎‍گیری از تحقیقات هم‎‍عصران خود در تحلیل گزارش‌‌های حدیثی شیعه و اهل سنت، بر نتیجه‎‍گیری او تأثیرگذار بوده است (Klemm, 2005, p. 183, 186, 191-192, 197, 200, 206). به نظر می‎‍رسد تحلیل داده‎‍های کلامی و حدیثی، بدون توجه به بینش مذهبی متن و یا داشتن انگیزۀ هدفمند در این کار، نتیجه‎‍گیری او را به این سمت سوق داده است. با توجه به موارد مذکور، حوزه‎‍های القاب (اهل‎‍البیت)، پس از رحلت پیامبر‌(ص) (جریان بیعت‎‍گرفتن از حضرت علی‌(ع) و ناراحتی از ابوبکر به‌دلیل انکار وراثت فدک، تمسخر به‌وسیلۀ زنان قریش، حملۀ فیزیکی دشمنان، سقط جنین، عدم پذیرش ابوبکر و عمر و گریۀ مداوم و رحلت)، ولادت (تناول میوه‎‍های بهشتی توسط پیامبر‌(ص) در معراج، ساطع‎‍شدن نور به هنگام تولد و کمک زنان بهشتی به هنگام تولد و اقرار به امامت حضرت علی‌(ع) به هنگام تولد)، نام‎‍ها و القاب (نام‎‍های مختلف، الزهرا)، ویژگی‎‍های جسمانی، معجزات (سخن‌گفتن در رحم مادر و اقامۀ نماز پس از تولد، توانایی تکثیر غذا، ارتباط با جبرئیل و فرشتگان)، ارتباط با قرآن (پیوند با قرآن، سوره‎‍هایی با حروف مقطعه)، حضور در قیامت و خواستگاری و ازدواج مصداق مواردی‌اند که کلم بدون توجه به بینش مذهبی متن، آنها را تحلیل کرده است. به نظر شایسته بود با رجوع به منابع متقدم کلامی، روایی و تفسیری شیعیان، تحلیل خود را برای این موارد بیان می‌کرد.

نتیجه

بررسی و تحلیل مفاهیم و منابع پژوهشی که کلم در رابطه با شخصیت حضرت فاطمه‌(س) انجام داده است، نشان می‌دهد از تحلیل درست شخصیت حضرت بازمانده است. او با تمرکز بیشتر بر منابع تاریخی و حدیثی اهل سنت، شخصیت تاریخی و واقعی و بر مبنای داده‎‍های منابع حدیثی شیعیان، شخصیت مقدس و افسانه‎‍ای همراه با تخیل برای ایشان متصور شده است. به نظر می‎‍رسد این تحلیل کلم، به‌دلیل‌ توجه‌نکردن به تناسب منابع و موضوع بوده است که بیشترین مراجعه به ترتیب به منابع تاریخی اهل سنت، حدیثی شیعیان، حدیثی اهل سنت، تحقیقات هم‎‍عصران، تاریخی شیعیان و تفسیری اهل سنت در آن نمود پیدا کرده است. همچنین استفاده از منابع محدود و مشخص همچون کتاب‎‍های طبقات‎‍الکبری از میان منابع تاریخی اهل سنت، بحارالانوار و مناقب آل ابی‎‍طالب از میان منابع حدیثی شیعیان، یکی دیگر از دلایل این تحلیل است. اتکا بر انگاره‎‍های پیش‎‍مفروض و بهره‎‍گیری از برخی گزارش‎‍های بدون‎‍ سند در برخی حوزه‎‍ها نیز، در تحلیل او مؤثر بوده است. توجه‎‍نداشتن به بینش مذهبی متن و‌ مراجعه‌نکردن به منابع متقدم و اصیل شیعۀ اثنی‎‍عشری و اتکا به کتاب‎‍هایی که ‌روایات ضعیف و داستان‎‍گونه دارند، همچون مناقب آل ابی‎‍طالب از دلایل دیگر تحلیل کلم است. مجموعۀ این عوامل که به نظر ‌فهم برون‎‍دینی کلم و‌ شناخت ناکافی ‌او به منابع و روایات، به‌خصوص در زمینۀ منابع حدیثی شیعیان را نشان می‌دهد، باعث شده است شخصیت حضرت فاطمه‌(س) را این‌گونه تصویرسازی کند.

[1] . شایان ذکر است، این مقاله برگرفته از پایان‎‍نامۀ نگارندۀ این مقاله است که اسفندماه سال 1401 با عنوان «بررسی انتقادی دیدگاه مستشرقان در مورد شخصیت حضرت فاطمه‌(س): شخصیت خیالی در برابر شخصیت واقعی» دفاع شده است.

[2] DFG: Deutsch Forschungsgemeinschaft

[3] https://www.uni-leipzig.de/en/ profile/ mitarbeiter/ prof-dr-verena-klemm-kuhn

[4]. مقایسه‎‍ای است که کلم بین سکوت حضرت در امر ازدواج (ارادۀ فردی) با آماده‎‍سازی برای مرگ (ارادۀ دینی) انجام داده است.

قرآن کریم
ابن ابی‎‍طیفور (1378). بلاغات‎‍النساء. الحیدریه.
ابن‎‍خلدون، عبدالرحمن بن‎‍محمد (1408ق). دیوان‎‍المبتدا و الخبر فی تاریخ‎‍العرب و البریر و من عاصرهم من ذوی الشأن‎‍الاکبر (خلیل شحاده، محقق). دارالفکر.
ابن شهرآشوب (1379). مناقب آل ابی‎‍طالب (محمدحسین آشتیانی و سید هاشم رسولی محلاتی، محقق و مصحح). علامه.
استراوس، انسلم، و کوربین، جولیت (1398). مبانی پژوهش کیفی فنون و مراحل تولید نظریۀ زمینه‎‍ای (ابراهیم افشار، مترجم). نی. (اثر اصلی منتشرشده در 1998).
امین، احمد (بی‎‍تا). ضحی‎‍الاسلام: نشأة‎‍العلوم فی‎‍العصرالعباسی‎‍الاول. دارالکتاب‎‍العربی.
باردن، لورنس (1375). تحلیل محتوا (محمد یمنی‎‍دوزی سرخابی و ملیحه آشتیانی، مترجم). دانشگاه شهید بهشتی. (اثر اصلی منتشرشده در سال 2013).
باعزم، محمد، و کاظمی، نجمه (1395). پژوهشی نقادانه پیرامون شخصیت زهرا سلام الله علیها در آثار جین دمن مک اولیف. بلاغ مبین، (46-47)، 69-88.
پارسا، فروغ (1388). گونه‌شناسی آثار خاورشناسان دربارۀ حضرت فاطمه‌(س). در امام‎‍شناسی و فرقه‎‍ها از دیدگاه خاورشناسان (17-34). خاکریز.
جازاری معمویی، سعید (1401). نقد روشی دیدگاه هانری لامنس دربارۀ حضرت فاطمه‌(ع) در کتاب فاطمه و دختران محمد‌(ص). شیعهپژوهی، 8(22)، 282-308.
جان‎‍احمدی، فاطمه (1388). مطالعۀ انتقادی مقالۀ فاطمه‌(ع)‌، تصویر حضرت محمد‌(ص) و حضرت زهرا‌(س) در دایرةالمعارف اسلام (ترجمه و نقد). انتشارات شیعه‌شناسی.
جمعی از پژوهشگران (1399). کلام شیعه در پژوهش‎‍های غربی (کوشش و ویرایش سیدرضا قائمی و محمدرضا امین). دارالحدیث.
رضایی اصفهانی، محمدعلی (1387). نقد و بررسی مقالۀ فاطمه‌(س) نوشتۀ جین دمن مک اولیف در دائرة‎‍المعارف قرآن لیدن. قرآن‎‍پژوهی خاورشناسان، (4)، 65-97.
رضایی هفتادر، حسن (1386). حضرت فاطمه‌(س) در دایرة‎‍المعارف قرآن لیدن. بینات (مؤسسۀ معارف اسلامی امام رضا علیه السلام)، (4)، 200-207.
سالم‎‍الحاج، ساسی (1422ق). نقدالخطاب ‎‍الاستشراقی‎‍الظاهرة الاستشراقیة و اثرها فی‎‍الدراسات‎‍الاسلامیة. دارالمدارالاسلامیه.
الشمحانی، احمدجوادکاظم (1399). حضرت فاطمۀ زهرا‌(س) در آثار مستشرقان، [پایان‎‍نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد]. دانشگاه فردوسی مشهد.
صحرائی، مرضیه، و حسینی، سیدباقر‌ (1397). سیمای حضرت زهرا‌(س) از نگاه مستشرقان و متفکران اسلامی (امام خمینی‌(ره) ایت ا... مطهری، ایت ا... جوادی آملی). چهارمین کنگرۀ بین‌المللی فرهنگ و اندیشه دینی، قم.
صدوق، محمد بن‎‍علی بن‎‍‎‍الحسین (1404ق). کمال‎‍الدین و تمام‎‍النعمة. النشرالاسلامی.
قراملکی، فرامرز احد (1390). روش‎‍شناسی مطالعات دینی. دانشگاه علوم اسلامی رضوی.
کاشف آل‎‍‎‍الغطا، محمدحسین (1373). اصل‎‍الشیعة و اصولها (علا ‎‍آل‎‍جعفر، محقق). الامام‎‍علی.
کریپندروف، کلوس (1390). تحلیل محتوا: مبانی روششناسی (هوشنگ نایبی، مترجم). نی. (اثر اصلی منتشرشده در 1980).
کریمی‎‍نیا، مرتضی (1386). سیره‎‍پژوهی در غرب: گزیدۀ متون و منابع. مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی.
کَشّی، محمدبن عمر (1348). اختیار معرفه‎‍الرجال (تلخیص محمدبن حسن طوسی). حسن مصطفوی.
کمپفر، انگلبرت (1360). سفرنامۀ کمپفر (کیکاووس جهانداری، مترجم). خوارزمی. (اثر اصلی منتشرشده در 1712).
عسکری، محمد (1392). نقد و بررسی شخصیت فاطمۀ زهرا‌(س) از نگاه مستشرقان با رویکرد قرآنی [پایان‎‍نامۀ کارشناسی ارشد منتشر نشده]، جامعة المصطفی العالمیه.
علاءالدین، سیدمحمدرضا (1399). شخصیت قرآنی فاطمۀ زهرا و مستشرقان معاصر. فصلنامۀ قرآنی کوثر، (67)، 60-31.
علامه حلی، حسن بن یوسف (1340). رجال العلامه الحلی. دارالذخائر.
المطهری، مرضیه (1398). واکاوی پندارۀ ارائهشده از فاطمۀ زهرا(س) در منابع دائرة‎‍المعارفی به زبان انگلیسی [پایان‎‍نامۀ کارشناسی ارشد منتشر نشده]، دانشگاه الزهرا.
مجلسی، محمدباقر (1363). بحارالانوارالجامعة لدرر اخبار الائمة‎‍الاطهار. الاسلامیه.
نوروزی، زهرا (1388). بررسی زندگی‎‍نامه و آثار خانم دکتر لائوراوچا والیری (اسلامشناس و شیعه‎‍شناس ایتالیائی). نخستین همایش بین‌المللی تشیع و خاورشناسان، انجمن تاریخ‌پژوهان، قم.
واسعی، سیدعلیرضا (1385). تاریخ تحلیلی یا تحلیل تاریخ. تاریخ‎‍پژوهان، (6)، 138-156.
هاشمی، زهراسادات (1394). تصویر قرآنی فاطمه علیها السلام در دائرة‎‍المعارف اسلام و دائره‎‍المعارف قرآن. مطالعات اهلبیتشناسی، (2)، 73-94.
هولستی، اُ. آر (1373). تحلیل محتوا در علوم اجتماعی و انسانی (نادر سالارزادۀ امیری، مترجم). انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی. (اثر اصلی منتشرشده در 1969).