دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
نویسنده = اصغر منتظرالقائم
تعداد مقالات: 7
تبیین تاریخی مؤلفههای همگرایی از منظر امامجواد(علیهالسلام)
دوره 13، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 1-18
چکیده
ظهور و حضور اندیشههای متنوع و متعدد فکری و فرهنگی در جهان اسلام پس از رحلت رسولالله(ص) تا به امروز، چالش ﻣﺴﺌﻠﮥ همگرایی امت اسلام را رقم زده است. دورة امامت امامجواد(ع) (203تا220ق/825تا882م) نیز فصل رونق ... بیشتربررسی و تحلیل مؤلفههای مشروعیتیابی حکومت حسن بن زید علوی (250تا270ق/865تا884م)
دوره 12، شماره 2 ، تیر 1399، ، صفحه 53-70
چکیده
در مناسبات حکومتها با مردم، مشروعیت از بنیانهای اساسی است. حکومتها با توجه به مقتضیات مکانیزمانی و ویژگیهای درون حاکمیتی خود، برای کسب مشروعیت، از مؤلفههای مختلف استفاده میکنند. هدف حکومتها ... بیشترواکاوی روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در دهه نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران
دوره 9، شماره 1 ، اردیبهشت 1396، ، صفحه 1-22
چکیده
روابط ایران و عربستان چه مسائلی بودهاند؟ پیروزی انقلاب اسلامی چه تاثیری بر روابط ایران و عربستان گذاشت؟ تفاوتهای مذهبی و ایدئولوژیکی چه تاثیری بر روابط ایران و عربستان گذاشتهاند؟ سایر عوامل تاثیرگذار ... بیشترنقش و تأثیر شخصیتهای ایرانی در کشمیر، با تکیه بر تواریخ محلی کشمیر و تذکرهها (قرن هشتم تا یازدهم هجری)
دوره 7، شماره 4 ، دی 1394، ، صفحه 1-16
چکیده
یکی از موضوعهای درخور پژوهش در بررسی تاریخهای محلی، ورود عناصر مسلمان به صحنههای فرهنگی کشمیر است. در این باره، از تذکرهها و منابع تاریخی شبه قاره، به ویژه تواریخ محلی فارسی قرون یازدهم و دوازدهم ... بیشترطریقت های صوفیه عاملی همگرا در نزدیکی کُردها به تشیع در چند قرن اخیر
دوره 6، شماره 4 ، اسفند 1393، ، صفحه 17-42
چکیده
مظاهر مشترک میان طریقت های صوفیه و تشیع در کردستان، یکی از عوامل تأثیرگذار در گرایش طوایفی از کردها در چند قرن اخیر به پذیرش مذهب تشیع بود؛ زیرا در زیر سلطه دامنگیر آداب و مناسک طریقتی بر کردستان، نمادها ... بیشترتشیع قراقویونلوها (780-872 هـ .ق)
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1392، ، صفحه 49-72
چکیده
محققان گوناگون قراقویونلوها را شیعه امامی، شیعیان غالی و تندرو و برخی دیگر ازاهل تسنن دانستهاند. با بررسی ملاکهای و معیار های شیعه بودن و تطبیق آنها بر قراقویونلوها میتوان تشیع قراقویونلوها را اثبات ... بیشترنقد و بررسی روایات مربوط به نخستین فاتحان آذربایجان تا سال 40 هـ . ق
دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1391، ، صفحه 15-28